زمان مطالعه: 3 دقیقه

توماج صالحی کیست؟ / بیوگرافی و اتهامات رپر جنجالی

توماج صالحی خواننده موسیقی رپ و ترانه نویس است که آبان ماه سال 1401 در جریان اعتراض های «زن، زندگی، آزادی» دستگیر شد و یک ماه بعد در آستانه تولد سی سالگی اش دادگاهی در اصفهان او را متهم به افساد فی الارض کرد.
06 اردیبهشت 1403
شناسه : 11301
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/11301
1798+
بالا
توماج صالحی خواننده موسیقی رپ و ترانه نویس است که آبان ماه سال 1401 در جریان اعتراض های «زن، زندگی، آزادی» دستگیر شد و یک ماه بعد در آستانه تولد سی سالگی اش دادگاهی در اصفهان او را متهم به افساد فی الارض کرد.
توماج صالحی

  حادثه 24- توماج صالحی متولد 12 آذر ماه سال 1362 است؛ در شاهین شهراصفهان بزرگ شده و از ۷ سالگی موسیقی را با یادگیری تنبک و ارگ شروع کرده است. او از بچگی شعر می‌خواند و گفته است شاعر محبوبش خیام است.

اصالتا لر بختیاری است و نخستین آشنایی اش با موسیقی رپ به 9 سالگی اش برمی گردد و طریق برادر بزرگترش با این سک موسیقی آشنا شد. او با مدرک تراشکاری خود در یک کارگاه تراشکاری کار می کند.

حوالی سال ۱۳۹۵ به طور جدی خوانندگی رپ را شروع کرده هرچند قبل از آن هم در جاهایی می‌خوانده و یک بار هم هنگام خواندن به خاطر پوشیدن تی‌شرتی با عکس دلار آمریکا روی آن بازداشت شده است. دومین دستگیری او به شهریورماه سال 1400 برمی گردد که او آهنگ ضدنظام  به نام «سوراخ موش بخر» و یک آهنگ دیگر به نام «زندگی نرمال» را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. او در آن سال به خاطر انتشار این آهنگ ها به 6 ماه حبس محکوم شد.  دایی او به نام اقبال اقبالی که در خارج از کشور زندگی می کند خبرهایی درباره دستگیری توماج و ادعاهایی درباره کتک خوردن او و وضعیتش نامطلوبش در زندان منتشر می کند. 

اهنگ فال قهوه توماج صالحی درباره چیست؟

توماج صالحی در کنار شروین حاجی پور دیگر خواننده ای بود که در جریان اعتراض های سال 1401 معروف شدند و برای آهنگ هایشان جایزه گرفتند. او در جریان اعتراض های سال 1401 آهنگ فال قهوه را منتشر کرد که علیه سران و مسئولان نظام خوانده بود. او همچنین در شبکه های اجتماعی مردم را دعوت به حضور در خیابان ها و خشومنت می کرد.8 آبان سال 1401 خبرگزاری دانشجو نوشت که وی پس از دو ماه زندگی مخفیانه در یکی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شد.

سازمان آمریکایی «گلوبال میوزیک اواردز» که مقر آن در کالیفرنیاست توماج صالحی را را به خاطر آهنگ «فال» در بخش موسیقی اعتراضی - کنشگری مستحق دریافت جایزه این سازمان دانست.

دستگیری و اتهامات توماج 

آبان ماه سال 1401 توماج صالحی دوماه پس از زندگی مخفیانه در یکی از روستاهای استان چهارمحال بختیاری دستگیر شد. اولین تصاویر منتشر شده از توماج صالحی وی را با یک چشم بند در داخل ماشین نشان می داد. خبرگزاری ایرنا ویدئویی نیز پس از دستگیری توماج صالحی از وی منتشر کرد.

«فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» عناوین اتهامی او بود. به گفته دادستان اصفهان سید محمد موسویان دادستان اصفهان «متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین شهر نقش کلیدی داشته است.»

6 آذرماه رئیس کل دادگستری استان اصفهان از صدور کیفرخواست وی به اتهام افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز خبر داد.

مدتی بعد فیلمی از اعتراف های توماج صالحی منتشر شد که او از اقدامات خود اظهار پشیمانی می کرد. تیرماه سال 1402 یعنی حدود 8 ماه پس از دستگیری، حکم اولیه توماج صالحی که اتهام افساد فی الارض و اعدام بود به حبس تقلیل یافت.

حجت الاسلام جعفری رئیس کل دادگستری اصفهان درباره دلایل جزئیات حکم جدید توماج صالحی گفته بود: از تعداد ۸ عنوان اتهامی، دو مورد حکم برائت صادر شد و در ۶ عنوان دیگر، دادگاه، طبق قانون، مجازات تعیین کرده است.

وی توضیح داد: جمع کل محکومیت توماج صالحی در ۶ عنوان اتهامی، ۱۸ سال و سه ماه حبس، پرداخت ۲۳۰ میلیون ریال جزای نقدی، تحمل چهل ضربه شلاق (به دلیل اِخلال در نظم عمومی) و اِعمال مجازات‌های تکمیلی بوده است؛ اما، با توجه به تعدد جرم و تعدد مجازات، طبق قانون، مجازاتِ اَشد به علاوه یک چهارم، یعنی پنج سال حبس به علاوه یک سال و سه ماه حبس و به عبارتی، جمعا، ۶ سال و سه ماه حبس در این پرونده برای متهم در نظر گرفته شد.

او  در ادامه، به مجازات ۶ ماه حبس تعلیقی متهم در پرونده‌ای دیگر که در سال ۱۴۰۰ تشکیل شده بود، اشاره کرد و گفت: در آن پرونده، به دلیل عدم انقضای مدت تعلیق، پس از قطعیت حکم، این ۶ ماه حبس نیز به شش سال و سه ماه اضافه خواهد شد.

آزادی و تصویری از توماج صالحی با سپیده رشنو

  آبان ماه سال 1402 تقریبا یکسال پس از دستگیری توماج صالحی اعلام شد با توجه به نیاز دستگاه قضایی به بررسی ابعاد مختلف پرونده توماج صالحی، وی با گذاشتن وثیقه به صورت موقت آزاد شد و این آزادی موقت به معنی تبرئه شدن توماج صالحی نیست.

پس از آزادی؛ تصویری از توماج صالحی با سپیده رشنو دیگر معترض اعتراض های سال 1401 منتشر شد که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. 

او پس از آزادی دوباره ویدئویی از خودش منتشر کرد؛ مدعی شکنجه در زندان شد و اعتراف های خود را پس گرفت و گفت که اعترافی نکرده است.

در اردیبهشت سال 1403 خبری در رسانه های اجتماعی درباره صدور حکم اعدام برای توماج صالحی منتشر شد. بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تأیید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

ارسال نظر